Waarom huismerk artikelen de keuzevrijheid bedreigen? Wurgmerken van supermarkten houden klant ver weg van producent!
Steeds meer originele merken worden verdrongen of zelfs vervangen door huismerken. Denk je dat de supermarkt dit uit oprechte interesse doet, of is het een wurgtactiek voor het buitenbeeld houden van producenten?
Aanvulling op het artikel over wurgplatforms voor ondernemers dat eerder verscheen.
Wurgstrategieën van huismerken
Supermarkten zijn meester in de wurgstrategie, en dat werkt alleen omdat deze concerns werken op grote schaal. Of het nu om voedingsproducten of verzorgingsartikelen gaat, een merk komt er bijna niet onderuit. Wil je succes boeken in de Nederlandse winkelstraat, dan bied je het product aan via een supermarkt. Supermarkten weten dat ook.
Vaak blijkt een aangeboden product succesvol te zijn, wat ertoe leidt dat er één van deze twee dingen gebeuren met het originele merk:
- De winkelketen maakt een huismerkvariant met een betere prijs en verdringt hiermee het originele merk, langzaam en geleidelijk maar vastberaden.
- De winkelketen “koopt” het originele merk en plakt het eigen logo erop: Meestal vanuit een machtspositie, want zonder supermarkt is het merk onvindbaar.
Vaak gebeuren deze dingen onder een gecreëerde druk. Het originele merk wordt bewust minder prominent in de winkel geplaatst. De winkel kan vervolgens tegen het merk zeggen dat het product minder goed verkoopt en doet een overnamevoorstel. Zonder patenten of andere juridische bescherming, wordt vaak op eigen initiatief door de winkel een huismerk versie van het succesvolle product gemaakt. Dit wordt vervolgens aangeboden voor lagere prijzen dan het originele merk, waardoor het originele merk vanzelf minder verkoopt.
Wat zit er in jouw winkelmandje?
Natuurlijk zijn consumenten zich niet vaak bewust van deze wijziging. Een artikel verdwijnt maar dit gebeurt dagelijks bij verschillende artikelen. Winkels veranderen continu. Voor een consument is er niets nieuws onder de zon. De consument zoekt simpelweg naar een beter prijsje voor een artikel dat exact hetzelfde lijkt. Met de nadruk op “lijkt”, want de consument weet niet dat het recept anders. De smaak is toch prima?
Voor de supermarkt een wereld van verschil. Net zo veel of meer winst dan bij het originele merk, maar dan volledig in eigen beheer! Maar wie in zijn of haar winkelmandje kijkt, ziet nu veel meer huismerkproducten dan vorig jaar, of het jaar daarvoor… Blijven originele merken met een eerlijke formule nog wel overeind zonder bewuste consument?

Lama waaien, die huismerken…
Koop bewust geen huismerkproducten, zodat originele merken succesvol kunnen worden en blijven besaan!
Eén antwoord op “Huismerk niet in mijn huis: Originele merken worden door huismerken verdrongen”