Graag een rol perkament: De ironie van privacyverzoeken met extra humor

Ben je ook bezig je digitale voetafdruk te verkleinen? Dit overleef je alleen met humor en anders niet. Zo kijkt de Lama naar privacy met humor:

Een paard ruilen voor een koe

Je wilt een achtergebleven e-mailadres laten verwijderen. Vervolgens vragen ze je om te verifiëren dat jij het bent met een bankafschrift, KvK uittreksel, kopie van je paspoort, een selfie met de krant van vandaag, drie eieren, een hond, een paar laptops, een vriendelijke handdruk, wat losgeld… and a partridge in a pear tree 🎶

Licht overdreven natuurlijk, maar je snapt het punt. Je wilt iets simpels verwijderen en je moet ter verificatie allerlei documenten aanleveren. Het is bijna alsof het bedrijf je vraagt een paard in te leveren om daar een koe voor terug te krijgen.

Terug naar de middeleeuwen

Wanneer je een verzoek doet om gegevens te laten verwijderen, maar je vervolgens een reactie terug krijgt: Helaas kan dit alleen per postduif op een cursief handgeschreven rol perkament, geschreven met een veer en 3 postzegels van Koning Willem II van Oranje.

Het punt lijkt mij duidelijk: Bedrijven die anno nu weigeren om privacyverzoeken digitaal aangeleverd te krijgen. Zij hanteren het postduifprotocol en de ganzenveerprocedure.

Hans en Grietje procedure

Je dient een verzoek in en land in het helpcentrumbos. Geen duidelijke route, overal wat kruimels en vage instructies. Na lang zoeken kom je bij het “huisje” van het grote bedrijf en wat blijkt? Ze wil je vetmesten met cookies! Je probeert de waarheid te vinden, je dossier met persoonsgegevens. Uiteindelijk ontsnap je, maar zeker niet zonder moeite.

Mijn punt is gemaakt. Bedrijven maken van de procedure een ‘Hans en Grietje’ verhaal!

Het Scooby-Doo spookhuis

Je probeert je data tewissen maar het platform verandert spontaan in een kasteel vol met klapperende deuren, rookmachines en geheimzinnige verwijzingen naar “onze richtlijnen”. Elke klik leidt naar een nieuwe gang. Als je eindelijk bij de “privacy officer” aankomt, blijkt het dezelfde marketeer te zijn – met een masker op.

“And I would’ve kept your data too, if it weren’t for you meddling users!”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Lama waaien 2025